Човек никога не получава втори шанс да направи първо впечатление. Това е реплика на британския писател Андрю Грант, която ще разгледаме в контекста на грижата за кожата и използваните средства. Твърде често, когато става дума козметичен продукт, фокусът е насочен най-вече към съдържанието и активните съставки, а по-малко към текстурата и опаковката и това е съвсем естествено – все пак очакваме резултати именно от съдържанието. Начинът на усещане на един продукт, обаче, е изживяване, което се създава при употребата му – може да е облекчението, което изпитваме, когато използваме почистващ продукт под душа след тежък ден или за енергично начало сутрин, може да е свежестта от нанасяне на слънцезащитен продукт под жарките слънчеви лъчи или пък хидратирането на жадна, суха кожа. Възприятието при използването е не по-маловажно и се превръща във все по-значима част от грижата за себе си.
Съдържанието и доказаните ефекти на продукта продължават и ще продължават да бъдат централен фактор в избора на даден продукт. Напоследък, обаче, се забелязва и търсене от страна на потребителите и на добавена стойност, например приятно за сетивата усещане при употребата на изделието, как то влияе върху настроението, дали носи усмивка и позитивност, води ли до релакс и удовлетвореност, дали създава уникално и завладяващо преживяване. Тази промяна се наблюдава след почти тригодишната пандемия, по време на която хората бяха затворени в продължение на твърде много време и сред усилията им да намерят поне малко усещане за нормалност и комфорт вкъщи и за намаляване на стреса и напрежението от ситуацията са процедурите за разкрасяване и грижа за кожата, косата и тялото. Фактът се потвърждава и от теорията за ефекта на червилото, която се появява още по време на Голямата депресия в началото на 20 век. Анализаторите са установили, че във времена на икономическа криза потребителите започват да ограничават големите и екстравагантни покупки и вместо това си доставят дребни удоволствия, например с козметични препарати. През годините този ефект неизменно се наблюдава при всяка икономическа и финансова турболенция – потреблението на редица стоки намалява, докато козметичните компании и производителите на стоки за лично потребление бележат ръст на печалбата си. Ето как червилото се превръща в надежден икономически индикатор.
Според изследване на Евромонитор от тази година козметичният пазар нараства с 8,4 % за последните две години и се очаква в следващите две да утрои тази стойност. Какво още може да направят компаниите, за да увеличат дела си в този разрастващ се пазар – динамиката в него е такава, че вече не са достатъчни само качество и красива опакова. Затова насладата за сетивата придобива такава значимост като добавена стойност към продукта.
Потребителите свързват всеки етап от грижата за кожата с определено усещане, което е много ценно за тяхното възприемане на качеството и ефикасността на използвания продукт. Специалистите установяват, че това води до продължителна употреба и до повторно закупуване. Нагледен пример за това е охлаждащият серум, който носи усещане за свежест и овлажняване или затоплящата маска, която носи топлина и комфорт в студените дни. Разбира се, както много други неща, и в тази област това, което е приятно и привлекателно при едни хора, може да не е при други и това в най-голяма степен се отнася за ароматите. Плътната консистенция се приема за хидратираща и омекотяваща, докато по-леката би могла да се счете за разредена и по-малко ефективна. Тези усещания за моментално действие и ефект на продукта привличат потребителите и повишават лоялността към бранда.
Според експертите определяща за потребителите е идеята за очакванията, които имат преди използването на продукта, например усещане за кадифеност, мекота, стегнатост, коприна, охлаждане или затопляне, лекота, свежест, липса на омазняване. Различните сетивни усещания на потребителите създават различни очаквания – ментоловият аромат енергизира, плътният крем хидратира и носи преживяване за пухкавост и лукс, охлаждащият серум стяга, различните цветове носят игривост и свежест и биха могли да се експлоатират при маските за лице – потребителите с радост ще се снимат и похвалят с маски със свеж цвят, вместо обикновените и скучни бели или прозрачни.
Грижата за кожата може да се превърне в истинско преживяване за всички сетива на тялото. Пандемията и нейните социално-икономически последици се отразиха на всички хора по света и показа, че социалната дистанция и разделение трябва да бъдат балансирани с грижа за себе си, доставяне на сигурност, комфорт и спокойствие, осигуряване на релакс и възможност на тялото да презареди батериите си. Козметичната индустрия ще продължи да разработва и предлага иновативни формули в помощ на свежата и сияйна кожа, но заедно с това може да се осигури и приятно преживяване на тялото и сетивата.